Comunicat als garants de la impunitat franquista

Els partits de govern de l’ajuntament de Girona, PSC i CiU, garants amb el PP i Ciudadanos de la impunitat franquista

El grup promotor de la campanya “Bombes d’Impunitat” va aprendre amb indignació que a l’útim ple del mes de febrer l’equip de govern de l’Ajuntament de Girona (CiU i el PSC) va votar contra la proposta de donar suport a la campanya «Bombes d’Impunitat».

La nostra és una iniciativa promoguda per diverses entitats i organitzacions populars catalanes per tal d’exigir als estats hereus de les forces nazifeixistes agressores en la guerra civil reconeixement dels crims comesos, reparació amb rescabalament moral i material pels danys patits per la població i garantia de no repetició.

Girona va patir bombardeigs, que no tenien objectius militars, a pocs dies de la caiguda de la ciutat. En la postguerra van ser centenars els seus habitants que van ser assassinats pel franquisme.

La proposició presentada per la CUP i recolzada per ERC demanava que a més d’adherir-se al manifest de la campanya (www.resistencies.cat) el consistori gironès estudiés l’existència d’edificis que eren municipals el 1939 i que van ser privatitzats amb l’entrada del feixisme – per tal d’iniciar un procés de recuperació -i, la possibilitat d’una demanda als Estats italià i alemany per reclamar compensacions pels danys causats durant els darrers mesos de la guerra.

Desconeixem les motivacions invocades per aquests dos partits però considerem que aquesta decisió, presa pels seus representants gironins, és coherent amb el llarg historial – més de 40 anys – de complicitats i renuncies que tant CiU com PSC han acumulat com protagonistes del pacte del silenci que ha marcat fins avui la transició monàrquica.

Considerem aquesta decisió com un ulterior clau que aquestes dues formacions intenten clavar en el taüt de la memòria dels vençuts d’aquest poble i alhora l’enèsim acte de menyspreu envers les iniciatives de la societat civil, especialment significatiu en un moment com l’actual.

Denunciem amb fermesa aquesta nova prova de l’autèntica voluntat política de les esmentades organitzacions: tancar la porta a qualsevol reclamació de justícia que no sigui pura manifestació retòrica i perpetuar la impunitat de criminals de guerra i de la dictadura.